איך מתמודדים עם כעס / 25 ביולי 2013

טיפול פסיכולוגי - התמודדות עם כעסים

כעס- איך מתמודדים עם כעס

כעס הוא אחד הרגשות שזוכים ליותר בקורת ונחשבים לבלתי ראויים. קוהלת כתב: אַל תְּבַהֵל בְּרוּחֲךָ לִכְעוֹס, כִּי כַעַס בְּחֵיק כְּסִילִים יָנוּחַ" (קוהלת ז9). למרות שקהלת גם כתב כמה פסוקים קודם :"טוב כעס משחוק". כעס הוא רגש, אנושי אבל כנראה לא רק. כשמתעורר בנו הרגש הזה אנחנו חשים בדרך כלל  תחושות פיסיות או חושבים מחשבות של ביקורת. התחושות הפיסיות יכולות להיות בעור- הזעה, הסמקה, חום… בשרירים- רעד, כיווץ, קפיצת האגרוף, או חוסר שקט ורצון לזוז. יש אנשים שלא חשים תחושות פיסיות והכעס מתבטא יותר באפיק החשיבתי: מחשבות בקורתיות , שנאה ועד מחשבות נקמניות.

אז איך מתמודדים עם כעס?

קודם כל, ללא בהלה.  אם צפות ועולות בנו תחושות של כעס, נקמה ושנאה, אל תמהרו לדחוק ולהכחיד את התחושות הללו. אל תהיו תוקפנים כלפי הכעסים שלכם. קבלו אותם, את המחשבות הללו, פנו להם זמן ומקום והרשו לעצמכם לכעוס וצפונה מזה. לא שם כדאי להציב את הגבול. התמודדות עם כעס, אין פירושה, המנעות ממנו. באופן שגוי אידיאולוגיות רבות שמנסות להתמודד עם הכעס, מנסות להדריך את מחפשי הדרך, בנתיב שעוקף ונמנע מכעס. גם התורות המזרחיות מדריכות להתנתק. כל התורות הללו מנסות להגיע לתחושת השלווה המיוחלת בדרכי עיקוף. מטופלים בקליניקה שואלים לא פעם, "בשביל מה זה טוב שאני אכעס? מה זה ייתן לי?". הפסיכולוגיה המערבית, גורסת שעלינו לנסות ולהגדיל את המיכל הרגשי שלנו. הגדלת המיכל, תקנה לנו יכולת לחוות כעס, לחוש אותו, להכנס עם מלוא עוצמת הדמיון והרגשות ורק אז להגיע לשליטה בו. השליטה משמעה, התנהגות שלא מוכתבת על ידי כעס ונקמנות.

אבל כעס מוביל לתוקפנות, לא?

לא. הדחקת הכעס מובילה לתוקפנות. החברה המנומסת והעצורה ביותר בעולם היא זו שהפכה לחברה הנאצית. נהפוך הוא, מתן מקום לתחושות הכעס יכול להוביל לשליטה אמיתית שלנו בעצמנו. היכולת לחשוב מחשבות שנאה ונקמה מובילה אותנו בסופו של דבר לסליחה אמיתית ולרכות. תנו לעצכם לחיות את תחושותיכם וכך תוכלו לשלוט טוב יותר בהתנהגות ולהמנע מתוקפנות. דונלד וויניקוט, אחד התיאורטיקנים הפסיכואנליטיים הגדולים של המאה ה-20, ראה בכעס של הילד מפתח חשוב לחיים הבריאים. הכעס, שנובע ממקור ייצרי והשרדותי שומר על ה"עצמי" הפנימי והאמיתי שלנו. הכעס מגן עליו מפני פלישה של השפעות זרות. הכעס, לפי וויניקוט למעשה מגן עלינו מפני "הרג" האני האמיתי. ככזה הואנחוץ באופן קריטי. (למשל ב"משחק ומציאות", וויניקוט)

אני מפחד/ת להכנס לכעס ולא לצאת ממנו לעולם.

נכון, חשוב שמול המבוגר או הילד הכועס יהיה אדם שמסוגל להכיל את התחושות ולשים גבול להתנהגויות תוקפניות. אדם כזה יכול להיות הורה מורה או מטפל בטיפול פסיכולוגי.

סטודנטים

סטודנטים יקרים, אתם האוכלוסיה אליה מופנה אתר זה. בפורום המטפלים פסיכולוגים קליניים ופסיכותרפיסטים שמטפלים בסטודנטים בתנאי טיפול פסיכולוגי פרטי ובתעריף מוזל.

תגובות

תגובות



מי אני

אני פסיכותרפיסטית, עוסקת בטיפול פסיכולוגי פסיכו-פיסי, קבלתי החלטה חברתית- להעניק לאוכלוסית הסטודנטים טיפול פסיכולוגי פרטי בתעריף מוזל.
קראו עוד...

סוג הטיפול

הטיפול הפסיכולוגי המוצע הוא טיפול פסיכולוגי פרטי בגישה פסיכו-פיסי. בתוך הטיפול נעשית עבודה עם התחושות המוכמנות בגוף הפיסי ומבטאות, זכרונות, רגשות, תפיסות ואמונות.
קראו עוד...

טיפול בפריסה ארצית

קבוצת המטפלים מפוזרת על פני הארץ. כל פסיכולוג עובד בקליניקה הפרטית שלו. הטיפול הוא למעשה טיפול פרטי לכל דבר ועניין, אלא שלאוכלוסיית הסטודנטים הטיפול מוצע בתעריף של 250 שקל לשעת טיפול .
קראו עוד...